Opony

opony, magazynWielka kampania informacyjna w mediach uświadomiła nam wszystkim jak ważnym elementem bezpieczeństwa jest odpowiednio dobrane ogumienie i jego stan techniczny. Jesteśmy coraz bardziej mobilni, auta nasze dysponują coraz większą mocą, dlatego w związku z końcem sezonu zimowego zachęcam Państwa do zamiany opon na opony letnie, które w obecnych warunkach pogodowych dużo lepiej będą zapewniać dobrą przyczepność na drodze. Graniczną temperaturą jest 7 stopni Celsjusza, powyżej której opona letnia lepiej nadaje się do jazdy i mniej się będzie zużywała.

Dysponujemy 3 stanowiskami do wymiany opon, co skraca w znacznej mierze czas oczekiwania na usługę. Wykonujemy również usługi wulkanizacyjne Dodatkowo na życzenie pompujemy opony azotem.

Wielu klientów nie posiada miejsca do magazynowania opon, w naszym warsztacie można zlecić taką usługę. Państwa opony będą magazynowane na specjalnie przystosowanych regałach.

W związku z dużą ilością producentów opon, nie posiadamy stałego magazynu. Na życzenie klienta dostarczymy opony każdej marki. Daje to pewność, że opony będą z bieżącej produkcji.


Opony w zależności od pory roku dzielimy na:

  • opony letnie
  • opony całoroczne
  • opony zimowe


Opony z zależności od zastosowania dzielimy na:

  • opony do samochodów osobowych
  • opony do samochodów dostawczych
  • opony do samochodów terenowych (4X4)
  • opony do samochodów ciężarowych i aut ciężarowych


FUNKCJE OPONY

  • przenoszenie obciążenia pionowego
  • zapewnienie tłumienia nierówności drogi
  • przenoszenie momentu napędowego i hamującego
  • generowanie siły bocznej przy skręcie
  • zapewnienie dobrej przyczepności do drogi
  • zapewnienie stabilności wymiarowej
  • zapewnienie wystarczającego przebiegu
  • zapewnienie dobrej kierowalności pojazdu
  • pochłanianie jak najmniejszej mocy
  • generowanie jak najmniejszego hałasu i drgań
  • trwałość i bezpieczeństwo


Ciśnienie powietrza w oponie

Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do normalnego ciśnienia.

Istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta opon dotyczących ciśnienia powietrza w oponie, a ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia osi pojazdu.

Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie nie tylko powoduje nieregularne zużycie bieżnika, ale również prowadzi do przedwczesnego zniszczenia opony.

Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawdzone "na zimno" regularnie, co dwa tygodnie-szczególnie przed dłuższymi podróżami.

Po jeździe opony powinny zostać pozostawione na 2 do 3 godzin w celu schłodzenia ich do temperatury otoczenia. Nie wolno upuszczać powietrza z "gorącej" opony.

Zalecane ciśnienie powietrza w oponach pojazdu lub danej osi powinno być oznaczone za pomocąnaklejki na odpowiednim błotniku.

Przyczyny istotnych różnic ciśnień pomiędzy poszczególnymi oponami (+/- 15% i więcej) należy zbadać przy najbliższej sposobności.

Manometry do pomiaru ciśnienia w oponie powinny być regularnie sprawdzane za pomocą manometru wzorcowego i dostrajanie w razie potrzeby.

Wzrost ciśnienia powietrza w oponie "gorącej" wynoszący 25-30% w stosunku do opony "zimnej" wskazuje, że opona jest poważnie wyeksploatowana z powodu nadmiernego ugięcia i że nieuchronne jest rozwarstwienie opony (wzrost o 30% odpowiada temperaturze opony o ok. 100%).

Aby uniknąć korozji obręczy i ewentualnej penetracji wilgoci do wewnątrz opony zbiornik kompresora powinien być regularnie opróżniany.

Nieregularnego lub nierówmiernego schematu zużycia opony zwykle nie można poprawić poprzez zmianę ciśnienia powietrza w oponie. Ponadto wymagany spadek lub wzrost ciśnienia w oponie ma duże znaczenie w odniesieniu do innych własności eksploatacyjnych.


ZBYT NISKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB PRZECIĄŻENIE OPONY - KONSEKWENCJE

  • nierówne, szybkie zużycie krawędzi bieżnika
  • tendencja do przyspieszonego zużycia stopki opony
  • ryzyko rozwulkanizowania się gumy i rozwarstwienia opony
  • rozwarstwienie opony w obszarze stopki
  • intensywne tarcie opony o obręcz
  • złe prowadzenie pojazdu - niestabilność podczas jazdy na wprost, opóźnienie reakcji na ruchy kierownicą, zwiększone boczne kołysanie


ZBYT WYSOKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB NIEDOCIĄŻENIE OPONY - KONSEKWENCJE

  • szybkie zużycie środkowego pasa bieżnika
  • zmniejszona odporność na penetrację przez ostre przedmioty i na uderzenia
  • zmniejszony komfort jazdy
  • zwiększone zużycie innych układów pojazdu (zużycie elementów zawieszenia, pęknięcie zgrzein, resorów, itp.)
  • większe ryzyko uszkodzenia ładunku.

Na życzenie klienta pompujemy opony azotem.

 


Cennik

WYMIANA SZT KOMPLET
FELGI STALOWE    
13" - 14" 19 75
15" - 16" 22,5 90
17" 30 120
18" 38 150
     
FELGI ALUMINIOWE    
14" 22 85
15" - 16" 28 110
17" 33 130
18" 43 170
     
WYWAŻENIE    
FELGI STALOWE    
14" 15 60
15" - 16" 17,5 70
17" 22,5 90
     
WYWAŻENIE    
FELGI ALUMINIOWE    
14" 17,5 70
15" - 16" 20 80
17" 25 100
18" 30 120
RUN FLAT   180
     
WYMIANA ZAWORU 2,5 10
     
POMPOWANIE AZOTEM 5 20
     
PRZECHOWANIE OPON   90
     
PRZECHOWANIE KÓŁ   100