Opony
Wielka kampania informacyjna w mediach uświadomiła nam wszystkim jak ważnym elementem bezpieczeństwa jest odpowiednio dobrane ogumienie i jego stan techniczny. Jesteśmy coraz bardziej mobilni, auta nasze dysponują coraz większą mocą, dlatego w związku z końcem sezonu zimowego zachęcam Państwa do zamiany opon na opony letnie, które w obecnych warunkach pogodowych dużo lepiej będą zapewniać dobrą przyczepność na drodze. Graniczną temperaturą jest 7 stopni Celsjusza, powyżej której opona letnia lepiej nadaje się do jazdy i mniej się będzie zużywała.
Dysponujemy 3 stanowiskami do wymiany opon, co skraca w znacznej mierze czas oczekiwania na usługę. Wykonujemy również usługi wulkanizacyjne Dodatkowo na życzenie pompujemy opony azotem.
Wielu klientów nie posiada miejsca do magazynowania opon, w naszym warsztacie można zlecić taką usługę. Państwa opony będą magazynowane na specjalnie przystosowanych regałach.
W związku z dużą ilością producentów opon, nie posiadamy stałego magazynu. Na życzenie klienta dostarczymy opony każdej marki. Daje to pewność, że opony będą z bieżącej produkcji.
Opony w zależności od pory roku dzielimy na:
- opony letnie
- opony całoroczne
- opony zimowe
Opony z zależności od zastosowania dzielimy na:
- opony do samochodów osobowych
- opony do samochodów dostawczych
- opony do samochodów terenowych (4X4)
- opony do samochodów ciężarowych i aut ciężarowych
FUNKCJE OPONY
- przenoszenie obciążenia pionowego
- zapewnienie tłumienia nierówności drogi
- przenoszenie momentu napędowego i hamującego
- generowanie siły bocznej przy skręcie
- zapewnienie dobrej przyczepności do drogi
- zapewnienie stabilności wymiarowej
- zapewnienie wystarczającego przebiegu
- zapewnienie dobrej kierowalności pojazdu
- pochłanianie jak najmniejszej mocy
- generowanie jak najmniejszego hałasu i drgań
- trwałość i bezpieczeństwo
Ciśnienie powietrza w oponie
Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do normalnego ciśnienia.
Istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta opon dotyczących ciśnienia powietrza w oponie, a ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia osi pojazdu.
Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie nie tylko powoduje nieregularne zużycie bieżnika, ale również prowadzi do przedwczesnego zniszczenia opony.
Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawdzone "na zimno" regularnie, co dwa tygodnie-szczególnie przed dłuższymi podróżami.
Po jeździe opony powinny zostać pozostawione na 2 do 3 godzin w celu schłodzenia ich do temperatury otoczenia. Nie wolno upuszczać powietrza z "gorącej" opony.
Zalecane ciśnienie powietrza w oponach pojazdu lub danej osi powinno być oznaczone za pomocąnaklejki na odpowiednim błotniku.
Przyczyny istotnych różnic ciśnień pomiędzy poszczególnymi oponami (+/- 15% i więcej) należy zbadać przy najbliższej sposobności.
Manometry do pomiaru ciśnienia w oponie powinny być regularnie sprawdzane za pomocą manometru wzorcowego i dostrajanie w razie potrzeby.
Wzrost ciśnienia powietrza w oponie "gorącej" wynoszący 25-30% w stosunku do opony "zimnej" wskazuje, że opona jest poważnie wyeksploatowana z powodu nadmiernego ugięcia i że nieuchronne jest rozwarstwienie opony (wzrost o 30% odpowiada temperaturze opony o ok. 100%).
Aby uniknąć korozji obręczy i ewentualnej penetracji wilgoci do wewnątrz opony zbiornik kompresora powinien być regularnie opróżniany.
Nieregularnego lub nierówmiernego schematu zużycia opony zwykle nie można poprawić poprzez zmianę ciśnienia powietrza w oponie. Ponadto wymagany spadek lub wzrost ciśnienia w oponie ma duże znaczenie w odniesieniu do innych własności eksploatacyjnych.
ZBYT NISKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB PRZECIĄŻENIE OPONY - KONSEKWENCJE
- nierówne, szybkie zużycie krawędzi bieżnika
- tendencja do przyspieszonego zużycia stopki opony
- ryzyko rozwulkanizowania się gumy i rozwarstwienia opony
- rozwarstwienie opony w obszarze stopki
- intensywne tarcie opony o obręcz
- złe prowadzenie pojazdu - niestabilność podczas jazdy na wprost, opóźnienie reakcji na ruchy kierownicą, zwiększone boczne kołysanie
ZBYT WYSOKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB NIEDOCIĄŻENIE OPONY - KONSEKWENCJE
- szybkie zużycie środkowego pasa bieżnika
- zmniejszona odporność na penetrację przez ostre przedmioty i na uderzenia
- zmniejszony komfort jazdy
- zwiększone zużycie innych układów pojazdu (zużycie elementów zawieszenia, pęknięcie zgrzein, resorów, itp.)
- większe ryzyko uszkodzenia ładunku.
Na życzenie klienta pompujemy opony azotem.
Cennik
WYMIANA | SZT | KOMPLET |
FELGI STALOWE | ||
13" - 14" | 19 | 75 |
15" - 16" | 22,5 | 90 |
17" | 30 | 120 |
18" | 38 | 150 |
FELGI ALUMINIOWE | ||
14" | 22 | 85 |
15" - 16" | 28 | 110 |
17" | 33 | 130 |
18" | 43 | 170 |
WYWAŻENIE | ||
FELGI STALOWE | ||
14" | 15 | 60 |
15" - 16" | 17,5 | 70 |
17" | 22,5 | 90 |
WYWAŻENIE | ||
FELGI ALUMINIOWE | ||
14" | 17,5 | 70 |
15" - 16" | 20 | 80 |
17" | 25 | 100 |
18" | 30 | 120 |
RUN FLAT | 180 | |
WYMIANA ZAWORU | 2,5 | 10 |
POMPOWANIE AZOTEM | 5 | 20 |
PRZECHOWANIE OPON | 90 | |
PRZECHOWANIE KÓŁ | 100 |