Najczęstsze awarie układów wydechowych samochodów

Układ wydechowy stanowi nieodłączny element całego osprzętu silnika. Jego funkcja jest znacząca, ponieważ zapewnia optymalne opróżnianie cylindrów ze spalin. Dzięki temu jednostka napędowa może sprawnie działać. To niejedyne zadania układu wydechowego. Tłumi on bowiem także hałas powstały na skutek pracy silnika, transportuje spaliny poza karoserię pojazdu, a także przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Jak każdy układ samochodowy może czasem ulec awarii. Jakie zatem są najczęstsze usterki układu wydechowego i co robić kiedy wystąpią? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

naprawa układu wydechowego w samochodzie

Jak działa układ wydechowy pojazdu?

Aby lepiej zrozumieć, jakie awarie układu wydechowego mogą wystąpić warto na początek poznać jego budowę oraz istotę działania. Układ ten składa się z rur kolektorowych, rur łącznych, tłumików drgań, katalizatora, tłumików, a także różnego rodzaju uszczelek, opasek, obejm i wieszaków. Jego działanie polega na tym, że spaliny wtłaczane z cylindra trafiają do kolektora wydechowego. Następnie kierowane są do początkowego odcinka rury wydechowej, aby potem trafić do tłumika, skąd z kolei trafiają do wylotowej części rury wydechowej.

Rdza i uszkodzenia mechaniczne

Z uwagi na fakt, że komponenty, z których zbudowany jest układ wydechowy narażone są na ekstremalne warunki, takie jak wysokie temperatury, częsta zmiana temperatur, czynniki atmosferyczne, jak chociażby gromadzenie się na ściankach pary wodnej zawartej w powietrzu, a także reakcje chemiczne substancji zawartych w spalinach z wodą często występuje rozwój korozji metali od wewnątrz tłumika. Dodatkowo woda zawierająca sól, która chlapie od spodu pojazdu przyczynia się do powstawania ognisk rdzy od zewnątrz. Negatywnie na trwałość układu wydechowego wpływają także uszkodzenia mechaniczne spowodowane uderzeniami drobnych kamieni. Dziury spowodowane rdzą można usunąć za pomocą wspawania nowego elementu.

Awarie kolektora

Obok uszkodzeń mechanicznych i spowodowanych rdzą do popularnych usterek układu wydechowego należy także awaria kolektora. Na skutek ciągłego rozgrzewania i stygnięcia może ulec zużyciu i pęknąć. Powoduje to nieszczelność układu wydechowego, a tym samym nierówną pracę i nieprzyjemny świst silnika. Z pomocą może wówczas przyjść wizyta w sprawdzonym warsztacie samochodowym i mocny spaw.

Niedrożny katalizator

Katalizator może stracić swoją drożność na skutek osadzania się sadzy. Skutkiem tego procesu może być obniżenie mocy pojazdu. Tempo odprowadzania spalin jest bowiem ograniczone. W takiej sytuacji najlepszą radą jest wymiana katalizatora na nowy, co pozwoli na szybką naprawę usterki.

Filtry do wymiany

Filtry układu wydechowego z czasem mogą się zapchać. Z tego typu usterką można poradzić sobie na dwa sposoby: albo dokonać regeneracji starych filtrów, albo wymienić je na nowe.