Jak prawidłowo wymienić amortyzatory w aucie?

Amortyzator w zawieszeniu samochodu odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych części żywotność amortyzatorów jest ograniczona. Wraz z użytkowaniem stopniowo traci siłę tłumienia drgań. Proces ten jest długotrwały i może nie być zauważalny przez kierowców. Dopiero z czasem zaczniemy odczuwać pogarszający się komfort prowadzenia pojazdu. Często podczas przeglądu samochodu lub poważniejszej awarii okazuje się, że amortyzator jest niesprawny i wymaga natychmiastowej wymiany. Warto wcześniej skontrolować jego stan i wymienić na nowy. W tym wpisie podpowiadamy, jak prawidłowo wymienić amortyzator w aucie.

amortyzator w samochodzie

Wymiana amortyzatora w profesjonalnym warsztacie

Amortyzatory zapewniają ciągły kontakt kół z podłożem. Odpowiadają też za tłumienie drgań przenoszonych z układu jezdnego na nadwozie. Redukują też przechyły pojazdu podczas pokonywania łuków. Bez nich komfort jazdy pojazdem, szczególnie po nierównościach, byłby zdecydowanie niższy. Niestety bardzo łatwo jest przegapić objawy zużycia amortyzatorów, ponieważ psują się stopniowo. Dopiero z czasem zaczynamy się skarżyć na kiepskie prowadzenia auta i pogarszające się hamowanie. Trzeba też pamiętać, że bez sprawnych amortyzatorów nie mamy co liczyć na prawidłowe działanie ABS-u czy ESP.

Aby uniknąć poważniejszych kłopotów, zachęcamy regularną kontrolę amortyzatorów. Warto pamiętać o tym podczas regularnych przeglądów okresowych czy badań technicznych.

Gdy kontrola wykaże usterki, należy niezwłocznie wymienić amortyzatory. Najlepiej zrobić to w profesjonalnym warsztacie. Jeśli chcemy mieć pewność, że wszystkie czynności związane z wymianą zostaną przeprowadzone prawidłowo, jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. Samodzielna wymiana amortyzatorów tylko w niektórych przypadkach jest możliwa, jednak wymaga stosownych umiejętności. Zdarza się, że przy wymianie przednich amortyzatorów do demontażu sprężyny potrzebny jest specjalny nacisk, a po naprawie trzeba wyregulować geometrię — wizyta w warsztacie będzie więc koniecznością. Co więcej, w przypadku niektórych pojazdów konieczny będzie dostęp do kanału lub najazdu, gdyż czynności wykonywane są pod samochodem.

Jak się zatem okazuje, w wielu sytuacjach lepiej skorzystać z profesjonalnego wsparcia fachowców. Na wymianę amortyzatorów — zarówno przedniej, jak i tylnej osi — zapraszamy do naszego warsztatu. Zapewniamy sprawną i profesjonalną realizację usług oraz przystępne ceny.

Wymiana amortyzatorów — wskazówki warsztatowe

Przede wszystkim należy pamiętać, że amortyzatory wymieniamy parami. Nawet jeśli uszkodzeniu uległ tylko jeden z nich, najczęściej konieczna jest wymiana obu (są pewne wyjątki od tej reguły, dlatego zawsze warto skonsultować się ze specjalistą). Wszystkie czynności związane z demontażem „starych” amortyzatorów należy przeprowadzać w odpowiedniej kolejności, a więc:

  • rozkręcamy śruby górnego węzła mocującego kolumnę,
  • rozkręcamy dolne mocowanie kolumny,
  • ściskamy sprężyny, ujmując jak najwięcej zwojów,
  • odkręcamy nakrętkę tłoczyska.

Dopiero wtedy można wyjąć zużyty amortyzator, a na jego miejsce zamontować nową część. Pamiętaj, aby przy mocowaniu sprawdzić oznaczenie kierunku montażu, aby nie założyć amortyzatora odwrotnie.

Montaż nowych amortyzatorów, który polega głównie na dokręcaniu, również trzeba wykonać w odpowiedniej kolejności. Kiedy pojazd jest jeszcze na podnośniku, nie należy dokręcać wszystkich nakrętek do końca. Całkowite dokręcenie powinno nastąpić dopiero po opuszczeniu samochodu na koła (zbyt wczesne skręcenie układu może przyczynić się do powstania zbyt dużych naprężeń). Do dokręcania nakrętek używamy klucza dynamometrycznego z ustawionym odpowiednim momentem (nie wolno korzystać z kluczy elektrycznych czy pneumatycznych).